Afgelopen vrijdag ben ik met de opleiding op excursie naar het bedrijf Nemag geweest. Nemag is een van de marktleiders op gebied van grijpers voor droge bulk overslag. Onder droge bulk worden goederen als kolen, ijzererts, graan, zand en grind verstaan. Deze bulk word door middel van grote zeeschepen de hele wereld over verscheept. Voor het lossen van deze goederen worden grote kranen gebruikt, die door middel van een grijper de bulk uit het schip halen, en op de kade opslaan.
Opzich niet heel bijzonder, maar als met alles zit er een addertje onder het gras, 1 schip bevat vele tonnen aan bulk, en hoe langer dit schip aan de kade licht, hoe meer geld er niet word verdiend. Dus zijn bulkoverslag bedrijven zich gaan specialiseren in zo snel en efficiënt mogelijk deze schepen te lossen.
En hier komt Nemag om de hoek kijken, want om het effectiefst je kraan op de kade te gebruiken, zal je een gespecialiseerde grijper moeten gebruiken. Nemag maakt grijpers voor alle bulkgoederen, en alle kranen, het zit er vooral in welk bulk er verplaatst moet worden, en wat het maximale laadvermogen van je kraan is.
Bij Nemag worden er grijpers gemaakt die tot wel 60 kub kunnen verplaatsen per "grijp", en met een cyclus tijd van ongeveer 1 minuut voor de volgende grijp komt dat neer op +/- 200 ton per uur!
Om deze gespecialiseerde machine onderdelen te maken heeft Nemag in totaal 50 man in dienst, deze werken allemaal onder hetzelfde dak om iedere klant van zijn unieke grijper te voorzien.
En waarom wil nou iedere klant zijn eigen grijper? niet voor het kleurtje dat erop zit, maar zie het zo: je heb een kraan op de kade staan die een maximale "load" van 60 ton heeft, en het bulkgoed wat je moet verplaatsen weegt 1100kg per kub, voor optimaal gebruik wil de klant dan een grijper die net iets minder dan 6 kub per keer pakt. Dit is de uitdaging die Nemag al tijden aangaat, want naast alleen het cijferwerk zoals hierboven komen er ook nog het gebruikt, en verdere wensen bij kijken.
Ondanks al deze specifieke eisen per klant probeert Nemag toch te standaardiseren, door SolidWorks te gebruiken. Dit doen ze door te werken met basis modellen, een volledig geëngineerde grijper die door de integratie van Tacton works zonder al te veel problemen kan worden aangepast. Dit scheelt een hoop tijd, want het model grijper is over de loop van de jaren niet ingrijpend veranderd, het zijn kleine dingetjes zoals afmetingen en wanddiktes die per klant verschillen.
Door de presentatie van Nemag, en de rondleiding door de productiehal ben ik veel te weten gekomen over hoe zware machinebouw in zijn werk gaat, en het bood een leuk perspectief tegenover de koffiezetters bij ons in de ontwerpstudio. Het valt vooral op hoe groot alles is, alle apparatuur, alle platen, alle afmetingen maken je als mens maar nietig voelen. Wat mij ook erg opviel was dat er nog ontzettend veel handwerk aan te pas komt, en dan niet met staalplaatjes die je even over elkaar legt, maar met 5 cm dik hardstaal. Alle platen worden gesneden, gebogen (dan wel in een zetbank van 6000kg), en dan in elkaar gezet en gelast.
Ook werden er veel tijdelijke stutten en verbindingen aangebracht, die naderhand weer weggeslepen werden. Mocht ik in de toekomst nog eens een machine moeten ontwerpen op schaal "Groot!" dan weet ik nu in ieder geval wat er zoal komt kijken bij metaalwerk op deze schaal, en dat vakwerk de kwaliteit bepaald.
Helaas mochten we in de productiehal geen foto's maken, maar voor het idee heb ik nog een mooi plaatje van het internet afgeplukt. Hier kan een volwassen man rechtop doorheen lopen...
Beste Koen,
BeantwoordenVerwijderenwat je in je verslag zet, heb je blijkbaar geleerd. Kan je van je resultaten en van je excusie relaties leggen naar je leerdoelen en indicatoren? Welke trucken haalt Nemag uit om parametrisch en modilair de modelleren? Hoe kan je dat toepassen in je eigen ontwerp?
Dat hoekje in sheetmetal, in de kubus: hoe ziet dat eruit en hoe heb je dat voor elkaar gekregen, hoe moet men dat vooral niet doen?
Groet,
W. Haak
Leuk om mijn eigen foto hier terug tezien!
BeantwoordenVerwijderenAl zit er wel een foutje in je berekening
De grijper op de foto is een 54m³ kolen grijper van Nemag
Het soortelijk gewicht van kolen is 0.8~ oftewel zo ongeveer 43ton (mits de grijper natuurlijk helemaal vol is)
Er vanuit gaan dat de cyclus idd 1 minuut bedraagt kom je toch al gauw uit op een dikke 25 a 2600ton per uur
Maar goed! Erg jammer dat je daar geen foto's mocht maken ;-)
Gr Marten