vrijdag 14 september 2012

Een nieuw jaar, een nieuw begin, en dezelfde problemen...

Een nieuw jaar, een nieuw begin, en dezelfde problemen....
Producten moeten nog steeds ontworpen worden, studenten werken nog steeds 40 uur per week, en onze leraren plannen nog steeds met veel plezier de hele week vol.

Maar ik mag niet klagen, voor blok 5 is ons gevraagd om een modulaire productfamilie straatmeubilair te ontwerpen voor de gemeente Vlissingen. Met de familie bestaande uit een bank, een afvalbak en lichtarmatuur. De vormgeving passend binnen het DNA van Vlissingen, moet het een aanvulling vormen voor de boulevard in Vlissingen.

Momenteel zitten we aan het eind van de 2e week, en ben ik al weer vol bezig met de Analyse fase, maar deze post zal zich focussen op de eerste week en het PvA. Opstart problemen zijn weer even orde van de dag, en die noodlottige eerste week was dan ook niet heel productief... Gelukkig is het docenten team van de HZ University of applied sciences bijzonder gemotiveerd, en heb ik al de eerste weddenschappen lopen om mezelf gefocust te houden.

Zie hier, het Plan van Aanpak:


Plan van Aanpak

Project: Nieuw straatmeubilair Vlissingen

Bedrijf: HZ University of Applied Sciences





















Plaats, datum:

Vlissingen, vrijdag 14 september 2012
Opgesteld door:           
 





Koen de Knegt
Opleiding
 [60813]

      ED&I
 [kneg0004@hzmail.com]

Schooljaar 2011/2012


Versie 1.0                                                                                                 Blok 5

Inhoudsopgave Plan van aanpak

        1.1 Projectbegeleider: 2
        1.2 Opdrachtgever: 2
        1.3 Projectleden: 2
        2.1 Het doel: 3
        2.2 Probleemstelling: 3


















1.     Achtergronden

Afhankelijk van het ontwerp zoeken inrichters samenwerking met een productie bedrijf in Nederland dat het ontwerp in serie kan vervaardigen al dan niet op basis van halffabricaten.

Contactgegevens:

1.1 Projectbegeleider:

Naam:                                                Ir. W. Haak MTD                                          
Telefoon:                                            0648-197-930
E-mail:                                                            w.haak@hz.nl            

1.2 Opdrachtgever:

Naam:                                                Gemeente Vlissingen
Adres:                                                 P. Krugerstraat 1
Postcode / Woonplaats:                     Vlissingen
Postbus:                                              Postbus 3000
                                                           4380 GV Vlissingen
Telefoon:                                            0118 - 487000
Fax:                                                    0118 - 410218
E-mail:                                               gemeente@vlissingen.nl

1.3 Projectleden:


Naam:                                                Koen de Knegt
Adres:                                                 Seisweg 131   
Post code:                                          4334 AG Middelburg
Email:                                                 kneg0004@hz.nl


2.     Probleemstelling en Doelstelling

2.1 Het doel:

Het doel van dit blok is competent worden met Integrated Product Design (IPD). Dit is een methode voor de integrale ontwikkeling van producten waarbij technische en business roadmaps in elkaar worden geschoven. Het is een methode die in verschillende productmarkten word toegepast.
Concreet draait dit blok om het ontwerpen van straatmeubilair voor Public Space, de Boulevard te Vlissingen. Van mij als ontwerper word verwacht dat ik een modulaire familie straatmeubilair ontwerp, bestaande uit een set bank[en], vuilnisbak[en] en verlichtingsarmatuur voor de Vlissingse boulevard.
Dit set moet passen bij de “Visie Boulevard 2020”, in grote serie produceerbaar zijn, en passen bij het DNA van Vlissingen.

2.2 Probleemstelling:


Centrale vraag
Hoe kan het vervangend straat meubilair bijdragen aan het bereiken van de gewenste sfeer van de boulevard in Vlissingen?

Deelvragen

1.      Welk straatbeeld roept het DNA van Vlissingen op?
2.      Hoe kan het DNA van Vlissingen aangewend worden voor straatmeubilair
3.      Welk imago wil de gemeente Vlissingen in stand houden op de boulevard?
4.      Wat vinden gebruikers prettig?
5.      Welke omstandigheden kom je tegen op de boulevard?
6.      Welk beeld verwachten gebruikers bij straatmeubilair
7.      Wat word als comfortabel gezien bij gebruik en onderhoud?
8.      Wat zijn mogelijkheden voor koppelstukken in een modulair ontwerp voor straatmeubilair?
9.      Hoe kan ik als ontwerper garanderen dat mijn ontwerpen zonder verankering veilig in de ondergrond geplaatst kunnen worden?
10.  Van welke voorzorgsmaatregelen moet de afvalbak voorzien worden voor een schoon straatbeeld en comfortabel gebruik?
11.   Hoe kan ik mijn ontwerpen inzetten voor verschillende functies binnen dezelfde vorm?
12.  Hoe veel kost het om het huidige straatmeubilair te plaatsen?
13.  Welke bedrijven specialiseren zich in welke vorm van straatmeubilair?




3.     De projectopdracht

De opdracht is als volgt geformuleerd in de Reader blok 5, Integrated Product Design:
a.      Ontwerp een modulaire productfamilie van straatmeubilair opgebouwd uit een set van bank[en], vuilnisbak[ken] en verlichtingsarmatuur voor de Vlissingse boulevard, die niet alleen past bij de visie boulevards 2020 maar ook in grote serie produceerbaar is.
b.      Onderbouw de gemaakte keuzes (waaronder materiaal, esthetiek, typisch Vissings, onderhoud en budget) in woord, schrift en beeld.
c.       Werk twee totaalproducten volledig uit in een technisch documentatiepakket voor productie.

De opdrachtgever is de gemeente Vlissingen. Deze is verantwoordelijk voor het aanleveren van de noodzakelijke kaders bij de opdracht aan de opdrachtnemer(s).
Tijdens de briefing is duidelijk gemaakt wat de concept visie is voor de boulevard, deze omvat veel meer dan alleen verbetering van het straatmeubilair. Het vernieuwde straatmeubilair is echter wel de bindende factor, door middel van activiteiten, ruimte voor particulier initiatief, opening van de kazematten, en verbetering van de toegangswegen wil de gemeente toeristen naar de boulevard trekken. Het straatmeubilair moet dan het straatbeeld zodanig verbeteren dat toeristen ook blijven en terug komen.
























4.     Projectgrenzen en Randvoorwaarden



• Hoe ver gaat het project?
• Hoe breed gaat het project?

In dit project is er veel vrijheid voor de ontwerper, de opdrachtgever heeft eisen gesteld aan het eindproduct en hoe dit te begijken is.

T.b.v. het methodologisch ontwerpproces:
• Ik zorg voor de juiste planning over een blok van 9 weken
• Ik zorg voor het geven van invulling aan het methodologisch ontwerp proces.
• Ik  zorg voor het integrale aspect in het ontwerpproces
• Ik zorg niet voor het indelen van cursussen die betrekking hebben op het project.
• Ik zorg niet voor onderhoud na aflevering eindresultaat

T.b.v. controle over het project:
• Ik zorg voor het mappenbeheer
• Ik zorg voor de projectleiding
• Ik zorg financiĆ«le administratie en afhandeling
• Ik zorg voor netwerk- en faseplanning
• Ik zorg niet voor projectbegeleiding

Data en budget:
• Start project: 3 september 2012
• Eind project: 2 november 2012
• Budget: 15 studiepunten
• Gedurende deze tijd 1 personen a 40 uur per week
• Het project vordert van fase 0 t/m 4 met elk een eigen deadline.
    (zie de planning)


5.     Literatuur en readers

Titel
Auteur
Opmerkingen
Het ontwerpproces in de praktijk
J. Timmers & M. van der Waals
Basis voor de opleiding
Delft Design Guide
TU Delft
Basis voor de opleiding, open source (te downloaden)
Producttekenen en -documenteren
Arnoud Breedveld

Productergonomie - Ontwerpen voor gebruikers
J.M. Dirken
Basis voor de opleiding
Manufacturing processes for design professionals
R. Thompson
Basis voor de opleiding
Materiaalkeuze voor Ontwerpers
M. Kooijman en M. Pallada
Basis voor de opleiding
Succesvol studeren, communiceren en onderzoeken
Noortje van Glabbeek
Basis voor de opleiding
1ste Editie moet, 2de Editie heeft de voorkeur
Dit is onderzoek!
Baarda, D.B.
Naslagwerk omtrent kwantitatief en kwalitatief onderzoek
Basisvaardigheden voor de productvormgever ontwerpschetsen
Corremans, J.

Statica
Hibbeler, R
12e druk, basis krachtberekeningen
Sterkteleer
Hibbeler, R
8e druk, vervolg op Statica
Handboek voor ontwerpers, succes met aluminiumprofielen
SAPA























6.     Project activiteiten

Opdracht
Doel
Week
inleverdatum
PvA
Vertalen opdracht en planning
36
10-09-2012
-          Netwerkplanning
Overzicht van taken
36
10-09-2012
Analyse fase verslag
Informatie opdoen en het kader afbakenen
37
17-09-2012
-          PvE/W
Pakket van eisen opstellen
37

-          Procesboom
Levenscyclus van het product in beeld brengen
37

-          Presentatie Analyse fase
Feedback op de voordgang van het project
37
17-09-2012
Idee fase verslag
Oplossingen genereren en Integrale ideeƫn presenteren
38-39
01-10-2012
-          3 integrale ideeĆ«n
Keuzes voor conceptfase
38-39

-          Presentatie Idee fase
Feedback op de voortgang van het project
41
08-10-2012
Concept fase verslag
Haalbaarheid 2 concepten aantonen
40-41
14-10-2012
-          2 concepten
Keuzemogelijkheid voor de opdrachtgever
40-41

-          Concept presentatie
Feedback op de voortgang van het project en in overleg met de opdrachtgever keuze voor 1 productlijn
44
29-10-2012
Materialisatie verslag
Opstellen datapaket voor 2 onderdelen binnen de productlijn
43-44-45
09-11-2012
-          1:5 model
Een vormmodel kunnen presenteren
43-44-45

-          2D technisch tekenpakket
De opdrachtgever voorzien van een datapakket waarmee productie begonnen kan worden
43-44-45

Paneelpresentatie
Mondelinge toelichting voor de opdrachgever
45
09-11-2012















Producten:
Uren:
Week:
Plan van Aanpak
20 uur
36
Analyse fase verslag
20 uur
37
-          PvE/W
5 uur
37
-          procesboom
5 uur
37
-          Desk reacherch
10 uur
37
Idee fase verslag
40 uur
38-39
-          4 integrale ideeĆ«n
15 uur
39
-          Idee schetsen
20 uur
38
-          Morfologische kaart
5 uur
39
Concept fase verslag
40 uur
40-41
-          2 concepten van een volledige productlijn
20 uur
40-41
-          Onderbouwing concepten (werking, gebruik, constructie, productie, kostprijsschatting)
20 uur
40-41
Materialisatie verslag
10 uur
45
2 uitgewerkte producten uit de gekozen productlijn
50 uur
43-44-45
-          Onderbouwing in detailschetsen, berekeningen, collage(s) en/of teksten ten aanzien van: optimalisatie, werking, gebruik, constructie, productie, hoofdvorm, kentekenen, fabricage kostprijs en 2D visualisatie
35 uur
43-44
-          Een 1:5 model op een grondplaat van 10mm MDF, gefotografeerd op een geschikte locatie in Mini-Mundi
5 uur
44
-          2D technisch tekenpakket
10 uur
45

7.     De producten





Opmerking: de opleiding ED&I werkt met een 40 uurige werkweek, echter niet al deze tijd kan besteed worden aan het project i.v.m. colleges, lessen en presentatiemomenten.
Om deze reden heb ik ervoor gekozen per week 20 uur in te plannen voor dit project, extra tijd zal goed gebruikt worden en weken met meer lessen zullen op deze manier gecompenseerd worden.

8.     Kwaliteit


Kwaliteit eindproduct.
Het eindproduct zal aan het einde van de 9 weken voldoen aan de opgenoemde producten in het hoofdstuk producten. Deze producten zijn erop gericht om tot een Integraal modulair gebruiksproduct te komen dat voldoet aan de eisen van de opdrachtgever. De opdrachtgever kan dit beoordelen door de eindpresentatie bij te wonen, en in te gaan op uitnodigingen van de student om de voortgang van het project te bespreken.

Kwaliteit tussenproducten.
Om de kwaliteit van de tussenproducten te bewaren zal ik de “Delftse ontwerp methode” aanhouden en aan de hand van deze methoden het ontwerp uitdiepen. Deze methode werkt met 4 fasen, een analyse fase, een idee fase, een concept fase, en een materialisatie fase. Voor elk van deze fasen zijn tussenproducten opgesteld en in het boek “Het ontwerpproces in de praktijk” van J. Timmers en M. v.d. Waals zijn ook de criteria voor deze tussenproducten opgesteld. Aan de hand van dit boek, en de feedback van mijn begeleidend docent kan ik voor alle tussenproducten een hoge kwaliteit bewaren.

Controles.
Om de kwaliteit van het project te bewaren zal ik de feedback van mijn begeleidend docent gebruiken en verwerken. Ook zal ik iedere 2 weken mijn voortgang presenteren aan de begeleidend docent en mijn medestudenten. In dit blok word nadruk gelegd op “peer to peer coaching”, dit zal ik ook aanwenden om de kwaliteit te controleren en bewaken.

Terugkoppeling.
Om te kunnen controleren of alles volgens plan van aanpak gebeurt, wordt er per week gekeken naar de planning in een vergadergesprek (MMM). Ook worden er eventueel aanpassingen aan de planning gemaakt. Urenverantwoording wordt per week afgelegd. Dit alles wordt toegepast om de kwaliteit van het product te waarborgen.

Normen en technieken.
  1. De normen van de opleiding ED&I worden nageleefd. Hiermee wordt bedoeld dat de uitvoerende zich aan de richtlijnen van de Delftse ontwerpmethode houdt.
  2. Schetsen worden gemaakt op A3 papier, getekend d.m.v. van de tekenregels die aangeleerd zijn tijdens blok 1, 2 en 3. ( tekengerei, blauwpotlood, fineliner, markers N3,N5,N7)
  3. De software die gebruikt wordt is Microsoft office 1997 t/m 2010, om o.a. documenten, planning, presentatie, e.d. te maken.
  4. De software om digitale tekeningen te maken wordt gedaan in SolidWorks 2012 student Edition.

Afwijken
Indien er van de gemaakte afspraken word afgeweken, dan word in overleg met de begeleider de planning aangepast en in de blog een rapport geplaatst.


9.     De projectorganisatie
Om dit project tot een goed einde te brengen is een goede organisatie nodig. Dit project wordt uitgevoerd door 1 persoon, Koen de Knegt, werkend vanuit een groepsverband. Het idee achter dit groepsverband is de samenwerking binnen een ontwerpers bureau, iedereen werkt individueel aan een opdracht, maar informatie word uitgewisseld en er vindt sociale controle plaats.

Taken.
Binnen dit project vallen alle taken ten deel aan Koen de Knegt, ik zal me dus inzetten voor de planning, kwaliteitsbewaking, map beheer, en de financiƫle planning.

Communicatie.
Contact gegevens Koen de Knegt (student ED&I en ontwerper voor dit project):
mail:                          
kneg0004@hz.nl
                                   Koen.de.knegt@gmail.com
Telefoon:                    06-34555622
Adres:             Seisweg 131
                                    4334 AG Middelburg

Contact gegevens begeleidend docent, Ir. W. Haak MTD
T:                                0118-489-289
M:                               0648-197-930
Skype:                         WimHaak
Twitter:                       @WimHaak
LinkedIn:                     Willem Haak
mail:                          
w.haak@hz.nl

Om peer to peer coaching te stimuleren is er iedere maandag morgen een MMM (Monday morning meeting) ingepland, gedurende dit moment wordt er gekeken naar wat er te doen is deze week, en word onderling feedback uitgewisseld. Voor deze MMM wordt per week een voorzitten en een notulist aangesteld binnen de projectgroep.

Map beheerder.
De project map is een zeer belangrijk onderdeel van het project. In deze map staan alle gegevens over het project. De ontwerper houdt een persoonlijke map(structuur) bij voor zijn project, daarnaast onderhoud de projectgroep een eigen mappenstructuur voor het delen en bewaren van informatie, verslagen en andere benodigdheden.






10.                          Begroting:

Zoals alles kost nieuw straatmeubilair ook geld, in deze paragraaf zal ik een aanname doen omtrent de kosten van dit project. Ik zal me richten op de productie en plaatsing van de producten, en de kosten van het ontwerpen achterwegen laten.
De opdracht bestaat uit het ontwerpen van vervangend straatmeubilair op de boulevard te Vlissingen. Hier moeten alle vrijstaande bankjes, de prullenbakken, en de lichtmasten vervangen worden door  1 productfamilie. Na een analyse ronde over de boulevard blijkt dit neer te komen op:
100 bankjes
100 lichtmasten
150 prullenbakken

De exacte prijzen voor straatmeubilair zijn niet openlijk te vinden, daarom neem ik voor deze vroege begroting de prijzen:
750 euro voor 1 bank
500 euro voor 1 lichtmast
175 euro voor 1 prullenbak

Met deze prijzen en aantallen komt dat op:
100x 750= 75.000 euro fabricage kosten voor de banken
100x 500= 50.000 euro fabricage kosten voor de lichtmasten
150x 175= 26.250 euro fabricage kosten voor de prullenbakken
---------------------------------------------------------------------------------------+
151.250 euro fabricage kosten voor nieuw straatmeubilair.

Echter, voor deze som geld staan de producten nog niet op de boulevard. Er moeten 350 producten geplaatst worden, daarvan zijn de prullenbakken het minste werk, en de lichtmasten het meeste werk. Daarom neem ik voor deze begroting aan dat er effectief 500 producten geplaatst moeten worden, en dat ieder product 30 minuten duurt om geplaatst te worden.
Een gemiddeld gemeentemedewerker krijgt 9,- euro betaald per uur, in deze begroting komt dat dan neer op 250 x 9,- = 2.250 euro extra kosten om geplaatst te worden.
Totaal komt deze begroting dan op:
151.250+2.250= 153.500 euro

Deze begroting is gebaseerd op aannamen, en er is nog geen vervoer in meegenomen.
Om deze reden ga ik in de analyse fase een theoretische offerte op laten stellen bij een producent van straatmeubilair. Met die informatie hoop ik te zijner tijd een exactere begroting te kunnen presenteren.










Bijlage 1. Planning:

Deze faseplanning zal worden aangevuld met een weekplanning waar alle specifieke opdrachten in geformuleerd zullen worden.



De tering is geworpen, de uren staan geplant.

Koen de Knegt gaat er weer tegen aan!































 







2 opmerkingen:

  1. beste Koen,
    heb je het commentaar al verwerkt dat ik aan Aarnoud heb gegeven?
    Met vriendelijke groet,
    W. Haak

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Koen,

    Uit je blog kan ik opmaken hoever je bent met je op te leveren producten. Leuk om te weten, maar niet het belangrijkst.
    Waar ik brand van nieuwsgierigheid: Wat heb je geleerd voor en in het opstellen van je procesboom (van jezelf en van anderen)? Wat heb je geleerd in het opstellen van je PvE? Wat heb je geleerd mbt het opstellen van een PvA?
    ..............
    Dan hopen we natuurlijk dat er een verband te zien is tussen de leerdoelindicatoren (zowel leerlijnen als hoofdontwerp) uit het blok 5 boek en wat je feitelijk hebt geleerd.
    Met vriendelijke groet,
    W. Haak

    BeantwoordenVerwijderen