Producten moeten nog steeds ontworpen worden, studenten werken nog steeds 40 uur per week, en onze leraren plannen nog steeds met veel plezier de hele week vol.
Maar ik mag niet klagen, voor blok 5 is ons gevraagd om een modulaire productfamilie straatmeubilair te ontwerpen voor de gemeente Vlissingen. Met de familie bestaande uit een bank, een afvalbak en lichtarmatuur. De vormgeving passend binnen het DNA van Vlissingen, moet het een aanvulling vormen voor de boulevard in Vlissingen.
Momenteel zitten we aan het eind van de 2e week, en ben ik al weer vol bezig met de Analyse fase, maar deze post zal zich focussen op de eerste week en het PvA. Opstart problemen zijn weer even orde van de dag, en die noodlottige eerste week was dan ook niet heel productief... Gelukkig is het docenten team van de HZ University of applied sciences bijzonder gemotiveerd, en heb ik al de eerste weddenschappen lopen om mezelf gefocust te houden.
Zie hier, het Plan van Aanpak:
Plan van Aanpak
Project: Nieuw straatmeubilair Vlissingen
Bedrijf: HZ University of Applied Sciences
Plaats, datum:
|
Vlissingen, vrijdag 14 september 2012
|
||
Opgesteld door:
|
|
||
|
|
|
|
|
Koen de Knegt
Opleiding
|
[60813]
ED&I |
[kneg0004@hzmail.com]
Schooljaar 2011/2012
|
Versie 1.0
Blok 5
Inhoudsopgave
Plan van aanpak
1. Achtergronden
Afhankelijk
van het ontwerp zoeken inrichters samenwerking met een productie bedrijf in
Nederland dat het ontwerp in serie kan vervaardigen al dan niet op basis van
halffabricaten.
Contactgegevens:
1.1 Projectbegeleider:
Naam: Ir.
W. Haak MTD
Telefoon: 0648-197-930
E-mail: w.haak@hz.nl
1.2 Opdrachtgever:
Naam: Gemeente
Vlissingen
Adres: P.
Krugerstraat 1
Postcode / Woonplaats: Vlissingen
Postbus: Postbus
3000
4380
GV Vlissingen
Telefoon: 0118
- 487000
Fax: 0118
- 410218
E-mail: gemeente@vlissingen.nl
1.3 Projectleden:
Naam:
Koen de Knegt
Adres: Seisweg
131
Post code: 4334 AG
Middelburg
2. Probleemstelling en Doelstelling
2.1 Het doel:
Het doel van
dit blok is competent worden met Integrated Product Design (IPD). Dit is een
methode voor de integrale ontwikkeling van producten waarbij technische en business
roadmaps in elkaar worden geschoven. Het is een methode die in verschillende
productmarkten word toegepast.
Concreet draait dit blok om het ontwerpen van straatmeubilair voor Public Space, de Boulevard te Vlissingen. Van mij als ontwerper word verwacht dat ik een modulaire familie straatmeubilair ontwerp, bestaande uit een set bank[en], vuilnisbak[en] en verlichtingsarmatuur voor de Vlissingse boulevard.
Dit set moet passen bij de “Visie Boulevard 2020”, in grote serie produceerbaar zijn, en passen bij het DNA van Vlissingen.
Concreet draait dit blok om het ontwerpen van straatmeubilair voor Public Space, de Boulevard te Vlissingen. Van mij als ontwerper word verwacht dat ik een modulaire familie straatmeubilair ontwerp, bestaande uit een set bank[en], vuilnisbak[en] en verlichtingsarmatuur voor de Vlissingse boulevard.
Dit set moet passen bij de “Visie Boulevard 2020”, in grote serie produceerbaar zijn, en passen bij het DNA van Vlissingen.
2.2 Probleemstelling:
Centrale vraag
Hoe kan het vervangend
straat meubilair bijdragen aan het bereiken van de gewenste sfeer van de
boulevard in Vlissingen?
Deelvragen
1.
Welk straatbeeld roept het DNA van Vlissingen op?
2.
Hoe kan het DNA van Vlissingen aangewend worden voor
straatmeubilair
3.
Welk imago wil de gemeente Vlissingen in stand houden op de
boulevard?
4.
Wat vinden gebruikers prettig?
5.
Welke omstandigheden kom je tegen op de boulevard?
6.
Welk beeld verwachten gebruikers bij straatmeubilair
7.
Wat word als comfortabel gezien bij gebruik en onderhoud?
8.
Wat zijn mogelijkheden voor koppelstukken in een modulair ontwerp
voor straatmeubilair?
9.
Hoe kan ik als ontwerper garanderen dat mijn ontwerpen zonder
verankering veilig in de ondergrond geplaatst kunnen worden?
10. Van welke
voorzorgsmaatregelen moet de afvalbak voorzien worden voor een schoon
straatbeeld en comfortabel gebruik?
11. Hoe kan ik mijn ontwerpen inzetten voor
verschillende functies binnen dezelfde vorm?
12. Hoe veel kost
het om het huidige straatmeubilair te plaatsen?
13. Welke
bedrijven specialiseren zich in welke vorm van straatmeubilair?
3. De projectopdracht
De opdracht is als volgt geformuleerd in de Reader blok 5, Integrated Product Design:
a.
Ontwerp een modulaire productfamilie van straatmeubilair opgebouwd
uit een set van bank[en], vuilnisbak[ken] en verlichtingsarmatuur voor de
Vlissingse boulevard, die niet alleen past bij de visie boulevards 2020 maar
ook in grote serie produceerbaar is.
b.
Onderbouw de gemaakte keuzes (waaronder materiaal, esthetiek, typisch
Vissings, onderhoud en budget) in woord, schrift en beeld.
c.
Werk twee totaalproducten volledig uit in een technisch
documentatiepakket voor productie.
De opdrachtgever is de gemeente Vlissingen. Deze is verantwoordelijk
voor het aanleveren van de noodzakelijke kaders bij de opdracht aan de
opdrachtnemer(s).
Tijdens de briefing is duidelijk gemaakt wat de concept visie is voor de boulevard, deze omvat veel meer dan alleen verbetering van het straatmeubilair. Het vernieuwde straatmeubilair is echter wel de bindende factor, door middel van activiteiten, ruimte voor particulier initiatief, opening van de kazematten, en verbetering van de toegangswegen wil de gemeente toeristen naar de boulevard trekken. Het straatmeubilair moet dan het straatbeeld zodanig verbeteren dat toeristen ook blijven en terug komen.
Tijdens de briefing is duidelijk gemaakt wat de concept visie is voor de boulevard, deze omvat veel meer dan alleen verbetering van het straatmeubilair. Het vernieuwde straatmeubilair is echter wel de bindende factor, door middel van activiteiten, ruimte voor particulier initiatief, opening van de kazematten, en verbetering van de toegangswegen wil de gemeente toeristen naar de boulevard trekken. Het straatmeubilair moet dan het straatbeeld zodanig verbeteren dat toeristen ook blijven en terug komen.
4. Projectgrenzen en Randvoorwaarden
Het is voor een project belangrijk exact
duidelijk te maken wat wel en wat niet bij een project hoort. Met behulp van
projectgrenzen baken je het project af. Het is belangrijk 2 zaken af te vragen.
•
Hoe ver gaat het project?
•
Hoe breed gaat het project?
In dit project is er veel vrijheid voor de
ontwerper, de opdrachtgever heeft eisen gesteld aan het eindproduct en hoe dit
te begijken is.
T.b.v. het methodologisch ontwerpproces:
•
Ik zorg voor de juiste planning over een blok van 9 weken
•
Ik zorg voor het geven van invulling aan het methodologisch ontwerp proces.
•
Ik zorg voor het integrale aspect in het
ontwerpproces
•
Ik zorg niet voor het indelen van cursussen die betrekking hebben op het
project.
•
Ik zorg niet voor onderhoud na aflevering eindresultaat
T.b.v. controle over het project:
•
Ik zorg voor het mappenbeheer
•
Ik zorg voor de projectleiding
•
Ik zorg financiƫle administratie en afhandeling
•
Ik zorg voor netwerk- en faseplanning
•
Ik zorg niet voor projectbegeleiding
Data en budget:
•
Start project: 3 september 2012
•
Eind project: 2 november 2012
•
Budget: 15 studiepunten
•
Gedurende deze tijd 1 personen a 40 uur per week
•
Het project vordert van fase 0 t/m 4 met elk een eigen deadline.
(zie de planning)
5.
Literatuur
en readers
Titel
|
Auteur
|
Opmerkingen
|
Het ontwerpproces in de praktijk
|
J. Timmers & M.
van der Waals
|
Basis voor de
opleiding
|
Delft Design Guide
|
TU Delft
|
Basis voor de opleiding, open source (te downloaden)
|
Producttekenen en -documenteren
|
Arnoud Breedveld
|
|
Productergonomie - Ontwerpen voor gebruikers
|
J.M. Dirken
|
Basis voor de opleiding
|
Manufacturing
processes for design professionals
|
R. Thompson
|
Basis voor de opleiding
|
Materiaalkeuze voor Ontwerpers
|
M. Kooijman en M. Pallada
|
Basis voor de opleiding
|
Succesvol studeren, communiceren en onderzoeken
|
Noortje van Glabbeek
|
Basis voor de opleiding
1ste Editie moet, 2de Editie heeft de
voorkeur
|
Dit is onderzoek!
|
Baarda, D.B.
|
Naslagwerk omtrent kwantitatief en kwalitatief onderzoek
|
Basisvaardigheden voor de productvormgever
ontwerpschetsen
|
Corremans, J.
|
|
Statica
|
Hibbeler, R
|
12e druk, basis krachtberekeningen
|
Sterkteleer
|
Hibbeler, R
|
8e druk, vervolg op Statica
|
Handboek voor ontwerpers, succes met
aluminiumprofielen
|
SAPA
|
|
6. Project activiteiten
Opdracht
|
Doel
|
Week
|
inleverdatum
|
PvA
|
Vertalen
opdracht en planning
|
36
|
10-09-2012
|
-
Netwerkplanning
|
Overzicht
van taken
|
36
|
10-09-2012
|
Analyse
fase verslag
|
Informatie
opdoen en het kader afbakenen
|
37
|
17-09-2012
|
-
PvE/W
|
Pakket
van eisen opstellen
|
37
|
|
-
Procesboom
|
Levenscyclus
van het product in beeld brengen
|
37
|
|
-
Presentatie Analyse fase
|
Feedback
op de voordgang van het project
|
37
|
17-09-2012
|
Idee
fase verslag
|
Oplossingen
genereren en Integrale ideeƫn presenteren
|
38-39
|
01-10-2012
|
-
3 integrale ideeƫn
|
Keuzes
voor conceptfase
|
38-39
|
|
-
Presentatie Idee fase
|
Feedback
op de voortgang van het project
|
41
|
08-10-2012
|
Concept
fase verslag
|
Haalbaarheid
2 concepten aantonen
|
40-41
|
14-10-2012
|
-
2 concepten
|
Keuzemogelijkheid
voor de opdrachtgever
|
40-41
|
|
-
Concept presentatie
|
Feedback
op de voortgang van het project en in overleg met de opdrachtgever keuze voor
1 productlijn
|
44
|
29-10-2012
|
Materialisatie
verslag
|
Opstellen
datapaket voor 2 onderdelen binnen de productlijn
|
43-44-45
|
09-11-2012
|
-
1:5 model
|
Een
vormmodel kunnen presenteren
|
43-44-45
|
|
-
2D technisch tekenpakket
|
De
opdrachtgever voorzien van een datapakket waarmee productie begonnen kan
worden
|
43-44-45
|
|
Paneelpresentatie
|
Mondelinge
toelichting voor de opdrachgever
|
45
|
09-11-2012
|
|
|
|
|
Producten:
|
Uren:
|
Week:
|
|
Plan van Aanpak
|
20 uur
|
36
|
|
Analyse fase verslag
|
20 uur
|
37
|
|
-
PvE/W
|
5 uur
|
37
|
|
-
procesboom
|
5 uur
|
37
|
|
-
Desk
reacherch
|
10 uur
|
37
|
|
Idee fase verslag
|
40 uur
|
38-39
|
|
-
4
integrale ideeƫn
|
15 uur
|
39
|
|
-
Idee
schetsen
|
20 uur
|
38
|
|
-
Morfologische
kaart
|
5 uur
|
39
|
|
Concept fase verslag
|
40 uur
|
40-41
|
|
-
2
concepten van een volledige productlijn
|
20 uur
|
40-41
|
|
-
Onderbouwing
concepten (werking, gebruik, constructie, productie, kostprijsschatting)
|
20 uur
|
40-41
|
|
Materialisatie verslag
|
10 uur
|
45
|
|
2 uitgewerkte producten uit de gekozen productlijn
|
50 uur
|
43-44-45
|
|
-
Onderbouwing
in detailschetsen, berekeningen, collage(s) en/of teksten ten aanzien van:
optimalisatie, werking, gebruik, constructie, productie, hoofdvorm,
kentekenen, fabricage kostprijs en 2D visualisatie
|
35 uur
|
43-44
|
|
-
Een 1:5
model op een grondplaat van 10mm MDF, gefotografeerd op een geschikte locatie
in Mini-Mundi
|
5 uur
|
44
|
|
-
2D technisch
tekenpakket
|
10 uur
|
45
|
7. De producten
Opmerking: de opleiding ED&I werkt met een 40 uurige werkweek,
echter niet al deze tijd kan besteed worden aan het project i.v.m. colleges,
lessen en presentatiemomenten.
Om deze reden heb ik ervoor gekozen per week 20 uur in te plannen voor dit project, extra tijd zal goed gebruikt worden en weken met meer lessen zullen op deze manier gecompenseerd worden.
Om deze reden heb ik ervoor gekozen per week 20 uur in te plannen voor dit project, extra tijd zal goed gebruikt worden en weken met meer lessen zullen op deze manier gecompenseerd worden.
8. Kwaliteit
Kwaliteit eindproduct.
Het eindproduct zal aan het einde van de 9 weken voldoen aan de opgenoemde
producten in het hoofdstuk producten. Deze producten zijn erop gericht om tot
een Integraal modulair gebruiksproduct te komen dat voldoet aan de eisen van de
opdrachtgever. De opdrachtgever kan dit beoordelen door de eindpresentatie bij
te wonen, en in te gaan op uitnodigingen van de student om de voortgang van het
project te bespreken.
Kwaliteit
tussenproducten.
Om de kwaliteit van de tussenproducten te bewaren zal ik de “Delftse
ontwerp methode” aanhouden en aan de hand van deze methoden het ontwerp
uitdiepen. Deze methode werkt met 4 fasen, een analyse fase, een idee fase, een
concept fase, en een materialisatie fase. Voor elk van deze fasen zijn
tussenproducten opgesteld en in het boek “Het ontwerpproces in de praktijk” van
J. Timmers en M. v.d. Waals zijn ook de criteria voor deze tussenproducten
opgesteld. Aan de hand van dit boek, en de feedback van mijn begeleidend docent
kan ik voor alle tussenproducten een hoge kwaliteit bewaren.
Controles.
Om de kwaliteit van het project te bewaren zal ik de feedback van mijn begeleidend
docent gebruiken en verwerken. Ook zal ik iedere 2 weken mijn voortgang
presenteren aan de begeleidend docent en mijn medestudenten. In dit blok word
nadruk gelegd op “peer to peer coaching”, dit zal ik ook aanwenden om de
kwaliteit te controleren en bewaken.
Terugkoppeling.
Om te kunnen controleren of alles volgens plan van aanpak gebeurt, wordt er
per week gekeken naar de planning in een vergadergesprek (MMM). Ook worden er
eventueel aanpassingen aan de planning gemaakt. Urenverantwoording wordt per
week afgelegd. Dit alles wordt toegepast om de kwaliteit van het product te
waarborgen.
Normen en technieken.
- De normen van de opleiding ED&I worden
nageleefd. Hiermee wordt bedoeld dat de uitvoerende zich aan de
richtlijnen van de Delftse ontwerpmethode houdt.
- Schetsen worden gemaakt op A3 papier, getekend
d.m.v. van de tekenregels die aangeleerd zijn tijdens blok 1, 2 en 3. (
tekengerei, blauwpotlood, fineliner, markers N3,N5,N7)
- De software die gebruikt wordt is Microsoft
office 1997 t/m 2010, om o.a. documenten, planning, presentatie, e.d. te
maken.
- De software om digitale tekeningen te maken wordt
gedaan in SolidWorks 2012 student Edition.
Afwijken
Indien er van de gemaakte afspraken word afgeweken, dan word in
overleg met de begeleider de planning aangepast en in de blog een rapport
geplaatst.
9.
De projectorganisatie
Om dit project tot een goed einde te brengen is een goede organisatie
nodig. Dit project wordt uitgevoerd door 1 persoon, Koen de Knegt, werkend
vanuit een groepsverband. Het idee achter dit groepsverband is de samenwerking
binnen een ontwerpers bureau, iedereen werkt individueel aan een opdracht, maar
informatie word uitgewisseld en er vindt sociale controle plaats.
Taken.
Binnen dit project vallen alle taken ten deel aan Koen de Knegt, ik zal me
dus inzetten voor de planning, kwaliteitsbewaking, map beheer, en de financiƫle
planning.
Communicatie.
Telefoon: 06-34555622
Adres: Seisweg 131
Adres: Seisweg 131
4334
AG Middelburg
Contact gegevens begeleidend docent, Ir. W. Haak MTD
T: 0118-489-289
M: 0648-197-930
Skype: WimHaak
Twitter: @WimHaak
Om peer to peer coaching te stimuleren is er iedere maandag morgen een MMM
(Monday morning meeting) ingepland, gedurende dit moment wordt er gekeken naar
wat er te doen is deze week, en word onderling feedback uitgewisseld. Voor deze
MMM wordt per week een voorzitten en een notulist aangesteld binnen de
projectgroep.
Map beheerder.
De project map is een zeer belangrijk onderdeel van het project. In deze
map staan alle gegevens over het project. De ontwerper houdt een persoonlijke
map(structuur) bij voor zijn project, daarnaast onderhoud de projectgroep een
eigen mappenstructuur voor het delen en bewaren van informatie, verslagen en
andere benodigdheden.
10.
Begroting:
Zoals
alles kost nieuw straatmeubilair ook geld, in deze paragraaf zal ik een aanname
doen omtrent de kosten van dit project. Ik zal me richten op de productie en
plaatsing van de producten, en de kosten van het ontwerpen achterwegen laten.
De opdracht bestaat uit het
ontwerpen van vervangend straatmeubilair op de boulevard te Vlissingen. Hier
moeten alle vrijstaande bankjes, de prullenbakken, en de lichtmasten vervangen
worden door 1 productfamilie. Na een
analyse ronde over de boulevard blijkt dit neer te komen op:
100 bankjes
100 lichtmasten
100 lichtmasten
150 prullenbakken
De exacte prijzen voor straatmeubilair zijn niet openlijk te
vinden, daarom neem ik voor deze vroege begroting de prijzen:
750 euro voor 1 bank
500 euro voor 1 lichtmast
175 euro voor 1 prullenbak
750 euro voor 1 bank
500 euro voor 1 lichtmast
175 euro voor 1 prullenbak
Met deze prijzen en aantallen komt dat op:
100x 750= 75.000 euro fabricage kosten voor de banken
100x 500= 50.000 euro fabricage kosten voor de lichtmasten
150x 175= 26.250 euro fabricage kosten voor de prullenbakken
100x 500= 50.000 euro fabricage kosten voor de lichtmasten
150x 175= 26.250 euro fabricage kosten voor de prullenbakken
---------------------------------------------------------------------------------------+
151.250 euro fabricage kosten voor nieuw straatmeubilair.
Echter, voor deze som geld staan de producten nog niet op de
boulevard. Er moeten 350 producten geplaatst worden, daarvan zijn de
prullenbakken het minste werk, en de lichtmasten het meeste werk. Daarom neem
ik voor deze begroting aan dat er effectief 500 producten geplaatst moeten
worden, en dat ieder product 30 minuten duurt om geplaatst te worden.
Een gemiddeld gemeentemedewerker krijgt 9,- euro betaald per uur,
in deze begroting komt dat dan neer op 250 x 9,- = 2.250 euro extra kosten om
geplaatst te worden.
Totaal komt deze begroting dan op:
151.250+2.250= 153.500 euro
Deze begroting is gebaseerd op aannamen, en er is nog geen vervoer
in meegenomen.
Om deze reden ga ik in de analyse fase een theoretische offerte op laten stellen bij een producent van straatmeubilair. Met die informatie hoop ik te zijner tijd een exactere begroting te kunnen presenteren.
Om deze reden ga ik in de analyse fase een theoretische offerte op laten stellen bij een producent van straatmeubilair. Met die informatie hoop ik te zijner tijd een exactere begroting te kunnen presenteren.
Bijlage 1.
Planning:
Deze faseplanning zal worden aangevuld met een weekplanning waar
alle specifieke opdrachten in geformuleerd zullen worden.
De tering is geworpen, de uren staan geplant.
Koen de Knegt gaat er weer tegen aan!
Koen de Knegt gaat er weer tegen aan!
beste Koen,
BeantwoordenVerwijderenheb je het commentaar al verwerkt dat ik aan Aarnoud heb gegeven?
Met vriendelijke groet,
W. Haak
Beste Koen,
BeantwoordenVerwijderenUit je blog kan ik opmaken hoever je bent met je op te leveren producten. Leuk om te weten, maar niet het belangrijkst.
Waar ik brand van nieuwsgierigheid: Wat heb je geleerd voor en in het opstellen van je procesboom (van jezelf en van anderen)? Wat heb je geleerd in het opstellen van je PvE? Wat heb je geleerd mbt het opstellen van een PvA?
..............
Dan hopen we natuurlijk dat er een verband te zien is tussen de leerdoelindicatoren (zowel leerlijnen als hoofdontwerp) uit het blok 5 boek en wat je feitelijk hebt geleerd.
Met vriendelijke groet,
W. Haak